عزم جدی استاندار تهران جهت مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز 

استاندار تهران گفت: سال گذشته ۱۳ هزار و ۷۴۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته است که حتما پیگیری خواهد شد.

تغییر کاربری اراضی همواره معضلی اساسی در کشور مطرح بوده که ضمن آن بسیاری از اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و ... از کار ویژه خود خارج شده و به مکان‎هایی تفریحی جهت خوش‎گذرانی طیفی خاص و کوچک از شهروندان جامعه بدل شده‎ است. علاوه بر تخریب و آسیب‌های جدی به محیط زیست، بسیاری از اراضی مولد منابع طبیعی از چرخه تولید خارج شده‌اند.

مقابله با این معضل دیرینه به یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم تبدیل شده و آیت الله رئیسی ضمن تاکید مستمر بر این امر،بر پیگیری اقدامات عملیاتی در این زمینه تاکید کرده است. 

در این میان با توجه به وسعت سرزمینی استان تهران و حساسیت نسبت به اراضی استان به ویژه در شهرستان‌هایی همچون دماوند، شمیرانات و شهریار به عنوان ریه‌های تهران، حفظ اراضی اولویت بوده و علیرضا فخاری به عنوان سکاندار استان تهران در جلسات مختلف خطاب به معاون عمرانی، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و دیگر مسئولان ضمن تاکید بر شناسایی نظام مسائل استان با اولویت حفظ اراضی، اجرای اقدامات عملیاتی و اثربخش در این حوزه را مورد تاکید قرار داده است.

بر همین اساس جلسات مقابله با ساخت و ساز‌های هر شهرستان با حضور فرمانداران، شهرداران و روسای دستگاه‌های به ریاست معاون عمرانی استاندار تهران در استانداری برگزار و ضمن احصا وضعیت ساخت و ساز‌ها و مرور اقدامات دستگاه ها، به شکل مبسوط پیشنهادات عملیاتی جهت تسریع در فرآیند مزبور انجام شد. 

علیرضا فخاری با اشاره به آمار تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز طی دو سال اخیر در سطح استان اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۷۴۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ و در سه ماه اول سال جاری ۳ هزار ۸۷۴ مورد تخریب چنین ساخت وساز‌هایی در سطح استان انجام شده است. 

وی در مورد وضعیت شهرستان دماوند ادامه داد: ۳۱۹ هزار و ۵۳۶ مترمربع اراضی در شهرستان دماوند طی سال ۱۴۰۱ آزاد شده، در این راستا ۲ هزار و ۲۲۴ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز به مقام قضایی ارجاع شده و ۲ هزار و ۹۷۶ مورد تخریب و قلع و قمع صورت گرفته است. 

استاندار تهران عنوان کرد: در سه ماه ابتدای سال جاری ۴۱۳ هزار و ۳۸ مترمربع از اراضی شهرستان دماوند آزاد شده، ۳۱۹۰ مورد توقف عملیات ساختمانی صورت گرفته و تعداد ۹۴۰ مورد پروند تخلف به دستگاه قضایی ارجاع و ۱۳۴۴ مورد تخریب و قلع و قمع انجام شده است. 

فخاری سپس در مورد وضعیت شهرستان شمیرانات گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان اراضی آزاد شده در شهرستان شمیرانات ۴۶۰ هزار و ۴۱۸ مترمربع بوده، همچنین ۱۵۲۰ مورد توقف عملیات ساختمانی صورت گرفته و ۵۷۰ مورد پرونده تخلف به مقام قضایی ارجاع و ۳۴۱ مورد تخریب و قلع و قمع شده است، این میزان در سه ماه اول امسال ۲۹ هزار و ۴۰۴ مترمربع اراضی آزاد شده، ۴۱۶ مورد توقف عملیات ساختمانی و ۱۴۵ مورد تخریب و قلع و قمع صورت گرفته و ۲۶۹ پرونده تخلف به مقام قضایی ارجاع شده است. 

استاندار تهران تاکید کرد: در پیگیری اقدامات مختلف، همواره منافع شهروندان اولویت دارد و در زمینه حفظ اراضی، این موضوع با جدیت دنبال می‌شود تا ضمن حفظ اراضی برای نسل‌های آینده، زمینه برای آسایش و رفاه هموطنان فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
عالیه،ایکاش این پروژه خیلی وقت ها پیش شروع میشد وبنفع همه بود
آخرین اخبار